Welkom bij Renault Trucks België
Transportoplossingen
Hoe belangrijk is elektriciteitsproductie om elektrische voertuigen echt duurzaam te maken?
Electromobiliteit
Sep. 16 2024

Voor een elektrisch voertuig is de vermindering van deCO2-uitstoot van de wieg tot het graf afhankelijk van de herkomst van de elektriciteit die wordt gebruikt om de vrachtwagen te produceren en te laten rijden. Deze kan worden geproduceerd uit koolstofarme bronnen zoals kernenergie en hernieuwbare energie of energiebronnen met een hogeCO2-uitstoot zoals steenkool of fossiel gas. Op Europese schaal "is er een grote diversiteit tussen de landen" benadrukt Nicolas Meunier, Senior Consultant for Mobility bij Carbone 4, een adviesbureau voor energie- en klimaatkwesties.
Het is belangrijk om in gedachten te houden dat als elektriciteit wordt geproduceerd uit fossiele energiebronnen, wat betekent dat deze productie veelCO2 uitstoot, elektrische vrachtwagens die op deze elektriciteit rijden aanzienlijk minder duurzaam zijn, omdat we rekening houden met de uitstoot van wieg tot graf.
In Frankrijk bedraagt deCO2-uitstoot gedurende de volledige levensduur van een batterij-elektrische vrachtwagen (inclusief recycling van de batterijen) meer dan 80%. Accu-elektrisch is ook het meest efficiënte energietype om luchtvervuiling en geluidsoverlast te verminderen en het gemakkelijkst op grote schaal te ontwikkelen (nog steeds in vergelijking met diesel). In Duitsland daarentegen daalt de reductie tot 50%. "Niettemin," vervolgt Nicolas Meunier, "hebben alle Europese landen een decarbonisatiebeleid voor hun elektrische mix en kunnen we verwachten dat tegen 2040 de gemiddelde emissies voor elektriciteitsproductie gehalveerd zullen zijn ten opzichte van wat ze nu zijn".
Zal het elektriciteitsnet de stijgende vraag, veroorzaakt door de toenemende productie van elektrische vrachtwagens, kunnen bijhouden?

We horen soms twijfels van transporteurs dat er op de lange termijn niet genoeg elektriciteit zal zijn om het vrachtvervoer over de weg te elektrificeren. Om deze vraag te beantwoorden, moeten we kijken naar de elektriciteitsproductie voor de hele economie: elektriciteitsopwekking, gebouwen, kantoren, industrie en mobiliteit, aangezien elektrische vrachtwagens slechts goed zullen zijn voor ongeveer 4% van de totale elektriciteitsbehoefte in 2050.
In een recent rapport heeft het IEA berekend wat het zou betekenen voor de elektriciteitsproductie als de hele wereld in 2050 werkelijk koolstofneutraal zou zijn. De wereldwijde elektriciteitsproductie zou tussen 2020 en 2050 met 160% toenemen, als gevolg van de elektrificatie van industriële processen, gebouwen met warmtepompen, een toename van het aantal datacenters, mobiliteit en waterstofproductie, en ondanks efficiëntieverbeteringen en meer besparing en reductie.
Voor geavanceerde economieën zoals Europa zou de toename van de elektriciteitsproductie tussen 2020 en 2050 gemiddeld ongeveer 100% bedragen. Voor Frankrijk en Duitsland, met een huidige productie van meer dan 500 TWh/jaar, zou de toename ongeveer 40% bedragen, terwijl dit in Italië 90% en in het VK 150% zou zijn.
Alle Europese landen hebben hun eigen energiestrategieën gedefinieerd om hun elektriciteitsproductie te verhogen en tegelijkertijd koolstofneutraliteit te bereiken tegen 2050. Ze zijn voornamelijk gebaseerd op wind- en zonne-energie, met soms ondersteuning van kernenergie of geïmporteerde bio- of e-brandstoffen om hun intermittentie te beheren. De stabiliteit van deze plannen in de tijd is essentieel voor het succes van hun implementatie. Er zijn geen grote technische of economische hindernissen om ze uit te voeren, maar er is wel wat lokaal verzet tegen nieuwe windmolenparken en zonne-energiecentrales.
De elektrificatie van vrachtwagens is slechts een klein onderdeel van de inspanningen om onze samenleving koolstofvrij te maken, die grotendeels afhankelijk is van elektriciteit door het gebruik van elektrische auto's, elektrisch gegenereerde brandstof voor vliegtuigen, warmtepompen voor gebouwen en de elektrificatie van industriële processen.
Focus op het " smart grid "-concept
e bijdrage van elektrische vrachtwagens aan het Europese elektriciteitsverbruik in 2050 zal bescheiden blijven, naar schatting rond 4%. Op de langere termijn is elektrische mobiliteit zelfs een aanwinst voor het elektriciteitsnet, omdat de elektriciteit die niet door elektrische voertuigen wordt gebruikt aan het eind van de dag direct wordt teruggeleverd aan het "slimme net", waardoor de intermitterende aard van wind- en zonne-energie gedeeltelijk wordt gecompenseerd.
Meer informatie over elektromobiliteit
Moeten we, gezien de huidige context van energiespanning, de relevantie van de overstap naar elektrische mobiliteit heroverwegen?

De huidige energiesituatie stelt onze keuzes voor de toekomst niet ter discussie. We blijven ons inzetten om onze 100% elektrische aanbiedingen te introduceren, die de weg vooruit vormen voor koolstofarm transport. De relevantie van de overstap naar elektrische mobiliteit moet over meerdere jaren worden beoordeeld en zolang de stijging van de oplaadprijzen onder controle blijft, zal dit de economische logica van de overstap naar elektrisch vervoer niet tenietdoen.