Persbericht

Coca-Cola zet 3 elektrische Renault trucks in voor lokale leveringen in Luxemburg

Electromobiliteit

Vehicule_Electric_CocaCola

Coca-Cola investeert in duurzaamheid op lange termijn en bespaart 75% CO2-uitstoot per jaar door een samenwerking met renault Trucks

Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) zal voortaan met 3 elektrische vrachtwagens 'last mile' leveringen doen aan haar lokale klanten in Luxemburg. De drankenproducent elektrificeert zo 20% van zijn vrachtwagenpark, dankzij een structureel partnerschap met Renault Trucks. Dankzij deze ontwikkeling kan het bedrijf jaarlijks ongeveer 75% van de CO2-uitstoot, die tijdens het gebruik van de voertuigen wordt uitgestoten, besparen in vergelijking met vrachtwagens met een dieselmotor.

"We worden geconfronteerd met een complexe context in onze bedrijfssectoren, wat betekent dat we ons snel moeten kunnen aanpassen, maar we nemen ook de beslissing om te blijven investeren op lange termijn. De investering in elektrische vrachtwagens is een verdere stap in de richting van de ambitie van Coca-Cola Europacific Partners om de CO2-uitstoot in de hele waardeketen tegen 2030 met 30% te verminderen en vervolgens tegen 2040 koolstofneutraal te zijn", zegt An Vermeulen, VP & Country Director van Coca-Cola Europacific Partners voor Luxemburg en België.

De eerste 3 Renault Trucks (E-tech D en D Wide) gaan vanaf vandaag de weg op. "De meeste van onze leveringen zijn zeer lokaal, aan supermarkten en bedrijven in de buurt van onze vestigingen, met trajecten van gemiddeld 150 km per dag", legt An Vermeulen uit. "We kunnen dus perfect de overstap maken naar elektrische voertuigen, wat een totale investering van ongeveer 7 miljoen euro in België en Luxemburg betekent. Op die manier willen we onze activiteiten op lange termijn en duurzaam lokaal in Luxemburg blijven organiseren."

Vehicule_Electric_CocaCola

Geoptimaliseerde lokale routes

In de door Coca-Cola gekozen configuratie kunnen de elektrische trucks van Renault Trucks een dagelijkse afstand van ongeveer 200 km afleggen, wat meer dan voldoende is om ongeveer 80% van de huidige leveringsroutes van de Howald-site in Luxemburg af te leggen. Voor elke vrachtwagen is ter plaatse een oplaadpunt voorzien, zodat de batterij 's nachts volledig kan worden opgeladen. Deze terminals worden uitsluitend aangedreven door 100% groene energie.

Coca-Cola heeft nauw samengewerkt met Renault Trucks om de meest geschikte trucks te vinden en om optimale laadomstandigheden te garanderen voor dit specifieke lokale gebruik: "We hebben de logistieke gegevens van Coca-Cola grondig geanalyseerd, vervolgens realistische routesimulaties ontwikkeld en tests uitgevoerd onder reële omstandigheden, rekening houdend met het energieverbruik, maar ook met het comfort en de veiligheid van de chauffeurs", zegt Siegfried Van Brabandt, Managing Director van Renault Trucks Belux. "De trucks zijn daarom ook uitgerust met een 360°-camerasysteem om dode hoeken te vermijden, een luidspreker om voetgangers en fietsers te waarschuwen en een gedeeltelijk glazen deur voor een optimaal zicht aan de passagierszijde.

De drie elektrische vrachtwagens zijn slechts de eerste stap voor CCEP in Luxemburg. "We blijven het wagenpark stap voor stap koolstofvrij maken tot 2030 en blijven de marktontwikkelingen bestuderen om de toekomst van ons wagenpark te bepalen, rekening houdend met parameters zoals langere af te leggen afstanden, voertuigautonomie en zwaardere ladingen", legt An Vermeulen uit.

Charging_Vehicule_Electric_CocaCola

Voortdurende innovatie

CCEP wil ook samen met Renault Trucks naar de toekomst blijven kijken. "Wij ondersteunen onze klanten bij het decarboniseren van hun wagenpark. Daarvoor hebben we een oplossing op maat ontwikkeld, zowel voor de voertuigen als voor de diensten. We bieden ook ondersteuning bij het juiste gebruik van elektrische vrachtwagens. Maar we blijven ook ons elektrisch gamma uitbreiden: vanaf volgend jaar zullen we trekkers op de markt brengen die trailers kunnen gebruiken om grotere hoeveelheden goederen over een langere afstand met één lading te vervoeren", zegt Siegfried Van Brabandt. "Bovendien investeren wij samen met de Volvo Group, waar wij deel van uitmaken, via strategische partnerschappen in de uitbreiding van de openbare laadinfrastructuur in Europa. Het wordt dus echt een spannend decennium in onze industrie, en we zijn blij dat we in deze context vooruitgang kunnen boeken met partners als Coca-Cola."

Two_Vehicules_Electric_CocaCola

Investeren in CO2-reductie voor een duurzame toekomst

De overgang naar elektrische vervoersmiddelen is een belangrijke lokale stap voor Coca-Cola Europacific Partners als onderdeel van haar ambitie om CO2-neutraal te worden. "We blijven investeren in onze langetermijndoelstellingen om onze CO2-uitstoot te verminderen. We zijn actief op verschillende fronten: we verminderen onze verpakkingen waar mogelijk, aangezien deze ongeveer 40% van onze ecologische voetafdruk vertegenwoordigen; sinds vorig jaar zijn we voor al onze flessen in België en Luxemburg1 overgeschakeld op plastic flessen van 100% gerecycleerd materiaal, waardoor we onze uitstoot met 70% kunnen verminderen. Met al deze acties willen we op een duurzame manier blijven groeien, samen met onze partners en klanten. Op die manier dragen we bij tot het bereiken van de doelstellingen van ons duurzaamheidsactieplan," besluit An Vermeulen, VP & Country Director van Coca-Cola Europacific Partners voor België en Luxemburg.