Renault Trucks integreert functies Health en Safety in Optifleet

Optifleet

Optifleet, de oplossing voor wagenparkbeheer van Renault Trucks, stelt transporteurs in staat om de rentabiliteit van hun voertuigen te verhogen door hun exploitatiekosten te verlagen en tegelijk de tevredenheid van hun eigen klanten te verbeteren. Om zijn klanten te helpen nog productiever te worden, breidt Renault Trucks Optifleet uit met nieuwe modules, ‘Health’ en ‘Safety’, die onder meer ongevallen en ongeplande immobilisaties van de vrachtwagen beperken.

Op de sterk concurrerende markt van het goederenvervoer over de weg vormt het beheer van de activiteiten in real time en de beheersing van de belangrijkste uitgavenposten een onmiskenbaar concurrentievoordeel. Met Optifleet, de oplossing voor wagenparkbeheer, vergemakkelijkt Renault Trucks de dagelijkse activiteiten van transporteurs en stelt het hen in staat om de prestaties van hun vrachtwagens en bestuurders te optimaliseren. Optifleet telt voortaan vijf modules, die onafhankelijk van elkaar kunnen worden geactiveerd in functie van de behoeften van transporteurs.

• Met de module ‘Check’ kan de transporteur het energieverbruik van zijn vrachtwagens opvolgen en optimaliseren – en bijgevolg zijn globale CO2-uitstoot verminderen – en de prestaties van zijn bestuurders op het vlak van eco-rijden analyseren en hun evolutie opvolgen. Met ‘Check’ kan het laadniveau van de batterijen van elektrische voertuigen ook live worden bekeken.
  • Met de module ‘Map’ worden de vrachtwagens in real time gelokaliseerd. Zo kan de wagenparkbeheerder zijn rondes optimaliseren en de tevredenheid van zijn eigen klanten verhogen door hen te informeren over het precieze aankomsttijdstip van de bezorger.
  • De module ‘Drive’ biedt de mogelijkheid om de werk- en rusttijden van bestuurders op te volgen. Tachograafgegevens kunnen op afstand worden gedownload om administratieve taken te vergemakkelijken.

Vandaag breidt Renault Trucks Optifleet uit met twee nieuwe functies: de module ‘Health’ en de module ‘Safety’:

• De nieuwe module ‘Health’ stuurt rapporten van de verklikkerlampjes op het dashboard van elk voertuig door via een melding in real time op het Optifleet-portaal of via een e-mail alert. Zo kan de wagenparkbeheerder de juiste onderhoudswerkzaamheden plannen en anticiperen op eventuele immobilisaties van vrachtwagens.
  • De nieuwe module ‘Safety’ maakt het mogelijk om gebeurtenissen in verband met de veiligheidssystemen van de wagen op te volgen, zoals het geavanceerde noodremsysteem (AEBS), de elektronische stabiliteitsregeling (ESC) en de rijstrookwaarschuwing (LDWS). Dankzij deze functie worden ook eventuele overdreven remmanoeuvres of acceleraties gedetecteerd. Aan de hand van de gegevens die in real time worden verzonden via het Optifleet-portaal of worden verstuurd via e-mail, kan de transporteur een objectieve analyse van de rijmodi maken. Bepaalde bestuurders kunnen dan een gerichte opleiding krijgen om het risico op ongevallen en vroegtijdige slijtage van voertuigonderdelen te beperken.

De modules Optifleet Check, Map, Drive, Health en Safety zijn beschikbaar op de gamma’s T, C en K van Renault Trucks. De modules Check, Map en Drive zijn beschikbaar op de gamma’s D en D Wide van Renault Trucks (elektrisch en diesel). Optifleet is compatibel met vrachtwagens van andere merken.

Transporteurs die de gegevens van Optifleet willen integreren in hun eigen software voor wagenparkbeheer, hebben de mogelijkheid om in real time toegang te krijgen tot de API (Application Programming Interface of Applicatie-programmeerinterface).